Octane

Onder het motto “Brandstof voor de autoliefhebbers” biedt Octane zes keer per jaar een glossy magazine van 156 pagina’s, boordevol verhalen over inspirerende auto’s, interviews met boeiende mensen en reportages over fraaie andere artikelen. Het magazine verschijnt in een oplage van 10.000 gedrukte exemplaren.

Nederland boordevol autoliefhebbers
Nederland telt ruim 270.000 klassieke auto’s, een enorm aantal dat aangeeft dat de Nederlanders wat autoliefde betreft niet voor de Britten onderdoen: Per hoofd van de bevolking hebben we evenveel “klassiekers”. De mannen die van historische auto’s houden, maken nauwelijks onderscheid tussen historische en nieuwe auto’s: ze houden op de eerste plaats van aansprekende auto’s, ongeacht de leeftijd. Om die reden brengt Octane niet alleen klassiekers maar ook interessante nieuwe auto’s  

Bereik de welvarende autoliefhebber
Octane richt zich op de gevorderde liefhebber, niet alleen “gevorderd” wat zijn of haar autokennis betreft maar ook gevorderd qua smaak en gevorderd in de inkomensladder. Ze leven het leven dat in Octane beschreven wordt of koesteren de ambitie om dat te doen.  

Leesreden
Octane is een succesvol Brits magazine dat onder licentie in Nederland wordt uitgegeven door Motoring Events in samenwerking met BCM. Redenen waarom Octane gelezen wordt zijn omdat men liefhebber is van klassieke auto’s, om op de hoogte te blijven van interessante ontwikkelingen in de wereld van nieuwe auto’s, omdat ze het werk van Ton Roks willen volgen en omdat Octane het enige autoblad is dat aan hun verwachtingen voldoet.

De doelgroep
De lezers houden er een levensstijl op na die onder meer een verhoogde interesse voor watersport, paarden(races), horloges en overige luxe artikelen inhoudt.
Daarnaast zijn de kenmerken:
- Welgestelde, hoogopgeleide mannen
-  In de leeftijdsklasse 36-65 jaar (gemiddelde leeftijd rond de 51 jaar)
- Hoge welstandsklasse (meer dan 60% AB1, gemiddeld jaarinkomen  boven modaal of meer dan 2x modaal)
-  Gemiddeld besteed men € 2.000,- aan een horloge (25% geeft zelfs meer dan € 3.700,- uit)  

De Octane lezers koopt vaker luxe producten
De gemiddelde lezer is zelfstandig ondernemer of bevindt zich als werknemer in de hogere inkomensgroepen. Zijn liefde voor mooie producten beperkt zich niet tot auto’s alleen, hij heeft ook waardering voor mooie andere producten en avontuurlijke reizen, meestal met een auto in de hoofdrol. Hij koopt tweemaal tot driemaal zo vaak een horloge, een luxe pen of andere duurdere merkartikelen als andere mensen.

 

Relevante links